DomůRady a NávodyŠkola je za chvíli tady, jak rozpoznat u dítěte problémy?

Škola je za chvíli tady, jak rozpoznat u dítěte problémy?

Date:

Nenechte si ujít

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří...

Potenciál: nekonečný zdroj možností

Potenciál je koncept, který odráží neomezené možnosti rozvoje a...

Výrobce plastů: Klíč k inovativní výrobě plastových materiálů

Podnikání ve výrobě plastů je dnes základním pilířem moderního...

Levné sedací soupravy mohou být kvalitní a hezké. Najdete je na Signal-nabytek.cz

Jestliže potřebujete novou sedací soupravu, abyste nahradili tu starou,...

Proč se vyplatí mít kvalitní rukavice na kolo?

Patříte k lidem, kteří při práci na zahradě neradi oblékají...
- Komerční sdělení -časopis

Odbornice radí, jak dítěti pomoci v překonávání problémů ve škole i jak se jim vyhnout.

Už za pár dní se některým dětem významně změní život. Nástup do školy a nové povinnosti některé zvládají dobře, u dalších dětí ale rodiče objevují první problémy.

Komplikace ve schopnostech učit se jsou dnes bohužel běžným jevem. Podstata problému však bývá často jednoduchá a řešitelná.

„V poslední době k nám chodí čím dál více prvňáčků. V minulosti jsme dávali dětem více času na to, aby se zaběhly. Jenže dnešní školní systém je dosti neúprosný, takže se už stává i to, že prváci nestíhají a musí se s rodiči po příchodu domů učit dlouhé hodiny. Na samotnou diagnostiku je ještě brzy. Od učitelů však rodiče obdrží upozornění, že dítě v něčem zaostává za ostatními nebo mu jde něco těžšího. Nejčastěji se potíže týkají čtení a psaní nebo koncentrace,“ dělí se o zkušenosti z praxe neurovývinová terapeutka Kateřina Sipos z centra AVARE.

Jak rozpoznat problém?
Dyslexie
Může se objevit, pokud má dítě zpožděný nebo narušený vývoj řeči. „Šance se zvyšuje iv případě, pokud mělo v raném dětství opakované záněty středního ouška,“ říká Katarína Sipos. Problém se projevuje obtížemi se čtením. Dítě si zaměňuje písmena, má problém uchopit slovo jako celek, čte pomaleji, domýšlí si části slov, má oslabené porozumění čteného textu. I zprvu roztomilá neposednost může naznačit, že v budoucnosti cosi nebude v pořádku.

Hyperaktivita
Některé děti, které ve svém motorickém vývoji vynechaly fázi čtyřnožkování nebo začaly samostatně chodit velmi brzy, před 10. měsícem života, jsou ve vyšším věku neposedné, mají sníženou schopnost koncentrace, jsou stále jakoby v pohybu. Jsou to děti, které obvykle známe podle reakcí rodiče: „Můžeš, prosím tě, alespoň chvíli klidně sedět?“ „Dítě toho sice schopno je, ale jen na pár vteřin. Jeho nervový systém prostě není dostatečně zralý, aby to dokázal kontrolovat. Motorický vývoj je velmi velkým ukazatelem toho, co se bude zřejmě ve škole dít, když si dítě sedne za lavici,“ vysvětluje terapeutka. Někdy je za tím nezralost nervového systému. Jindy je třeba pracovat nejprve s rodičem, vysvětlit mu situaci z pohledu dítěte a pokusit se dosáhnout změny.

Jemná motorika pochází z hrubé
Kateřina Sipos se ve své praxi někdy setkává s dětmi, které ve škole mají problémy, ale ona je učí hýbat se. Mnohé umí jen sedět a ležet.

„Mozek takového dítěte nebude pravděpodobně schopen fungovat dostatečně flexibilně a řešit komplexní úkoly, protože k tomu prostě nemá vytvořené podmínky. Není dostatečně okysličován, stagnuje, vytváří se menší množství synaptických spojení. Je to něco takového, jako by mělo dítě v hlavě nástroj, který absolutně nevyužívá a ten postupně rezaví. Často bývám v takových situacích na děti i rodiče velmi přísná a nekompromisní. Ale vím, co dělám. Pak ty děti za mnou přijdou a řeknou mi „Katko, mně to už opravdu jde ve škole lépe, v diktátu jsem neměla ani jednu chybu!“ Stoupne jim sebedůvěra, protože zažijí i úspěch a to je motivuje jít dál. Pohyb je pro mozek jednoduše potrava. Jedná se o základní atribut života. To, co se nehýbe, odumírá,“ vysvětluje odbornice.

Pokud má dítě slabou jemnou motoriku, nedřezujte ho v psaní. Nemá to smysl. Naučte ho pořádně jezdit na kole, plavat, jděte s ním na trampolínu, skluzavky, nakreslete si na chodníku abecedu na skákání, hrajte si, kdo dál doskočí a dělejte si čárky.

Posílejte hrubou motoriku a následně se začněte pomalu, postupně více věnovat jemné. Všechno v rámci hry, hlavně, ať je to zábava. Postavte jej na koloběžku, vytvořte překážkovou dráhu, kterou musí překonávat.

Nechte svou fantazii pracovat a realizujte se. Dobrou pomůckou jsou také vhodné psací potřeby, které dokáže dítě pohodlně uchopit a používat.

Pokud mají rodiče opravdu pocit, že má ve škole problém, měli by se raději poradit s odborníkem, který posoudí, než by se dalo dítěti pomoci.

Správná příprava do školy
Odbornice doporučuje vyhnout se všem vymoženostem dnešní doby. Pomůcky na chození, sedadla, lehátka, pavouky, to vše má prý stimulovat rozvoj chůze dítěte, ale spíše mu zpomaluje přirozený vývoj.

„Příroda nám dala přesný návod na to, jak se vyvíjet, jen my to z nějakého důvodu chceme neustále bojkotovat. Důsledkem toho je, že děti mají v dnešní době enormní odchylky v motorickém vývoji. To se následně pochopitelně projeví i ve škole a školních dovednostech. Dnes běžně vidíte malé děti s mobily a tablety v ruce. Stále chceme od nich víc a vyvíjíme na ně tlak,“ vysvětluje Kateřina Sipos.

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek