I když se při výchově dětí hovoří o tom, že digitální technologie je třeba odepírat, pokud je to možné, vyjádření odborníků v této problematice nejsou jednoznačná. Zejména, pokud jde o vzdělávání.
Technologie jsou pro dnešní děti již přirozené, je třeba je jen naučit správně je používat.
„Realitou zůstává, že děti digitální média začínají používat přirozeně již od raného dětství, což podmiňuje, že se do prostředí médií doslova ‚rodí‘. Poměrně brzy se z nich stávají, vyjádřené slovy amerického odborníka na edukační kontext digitálních médií Marca Prenského, ‚digitální domorodci‘, kteří s naprostou samozřejmostí digitální média využívají.
Z výchovného hlediska je však třeba intenzivněji zvažovat potřebu učit děti v příslušném věku a v souladu s jejich dosaženou úrovní rozumových, ale i socio-afektivních dispozic s médii zacházet zodpovědně. Měly by být schopny využívat z nich pozitivní podněty, ale také filtrovat ty, které brzdí či ohrožují jejich osobnost. Tedy rozvíjet u nich mediální gramotnost, což je úkolem procesu mediální výchovy,“ vysvětluje Viera Kačinová z Fakulty masmediální komunikace UCM v Trnavě.
Nápomocné technologie
Škola a vyučování hrají důležitou roli při přípravě dětí na život, jehož významnou a neodmyslitelnou součástí jsou digitální média a technologie.
Zároveň představují osobitý kulturní a životní prostor dětí, tvořící součást jejich každodenní reality. Kyberpirestor se stává jejich přirozeným prostředím a dokážou jej i přetvářet.
Zároveň v něm komunikují, získávají informace, učí se, navazují a udržují vztahy s přáteli a známými, baví se, tráví spoustu volného času.
„Výukový proces, reflektující pozitivním způsobem dané skutečnosti, může pomoci dětem úspěšně se integrovat do života v daném prostředí a rozvinout jejich schopnost ho vlastní aktivitou hodnotně přetvářet,“ říká Viera Kačinová.
Benefity digitálních technologií ve školách
poskytují velké množství informací a učebních zdrojů
obohacují znalosti dětí z různých oblastí
učí děti používat nástroje, které jim pomohou selektovat potřebné a pravdivé informace
rozvíjejí vlastní tvořivosti
zvyšují motivaci dětí pro učení díky multimédiím
pomáhají komunikovat výsledky jejich práce s druhými
spojují učení se zábavou
Školy jsou za
Digitální technologie poskytují pro pedagogy všestranné využití při vzdělávání.
„Spíše je problémem určit, který předmět by sem neměl patřit. Příklady ze školní praxe to rovněž dokazují. Počítače, notebooky, tablety, chytré telefony spolu s internetem a příslušným softwarem se využívají v hodinách matematiky stejně jako anglického jazyka. Základem je mít potřebné hardwarové i softwarové vybavení na školách, čemuž velmi napomohly projekty jako Planeta znalostí, Digiškola, Aktivizující metody ve výchově, či další,“ jmenuje Viera Kačinová.
Stále častěji školy do rozvrhu přidávají i předmět mediální výchova, který učí děti pochopit digitální média a jejich význam pro život.